Atiy dag 2

23 juli 2018 - Cochabamba, Bolivia

Op maandag mogen we weer naar het project. We vinden het allemaal erg leuk om daar te zijn. Voor Anna is blijkbaar geen dag hetzelfde, vandaag moeten we eerst via de stad, om twee studentes op te halen die stage hebben gelopen in Zuid-Amerika en net als ons graag een keer het project willen zien. Ze studeren onderwijskunde, dus voor hen zijn de scholen vooral erg interessant om te zien. Na aankomst bij het project moet Anna even wat dingetjes regelen, wij doen intussen wat kleine klusjes. Er is een stukadoor om een stuk muur vlak te maken, zodat Naomi een muuschildering kan maken,hoera!

Er wordt een stuk muur vlak gemaakt voor de muurschildering van Naomi

Dan gaan we naar de twee scholen van Atiy, de Kasa Huasa school en de Atiy school. Eigenlijk zijn ze niet meer van Atiy, omdat ze door de overheid gerund worden. Atiy heeft alleen geholpen met de bouw. De Kasa Huasa school is het nieuwste, een jaar of zes geleden gebouwd. Maar vergeleken met drie jaar geleden zijn er enorme sprongen voorwaarts gemaakt: een flink aantal lokalen erbij, een overkapping om onder te sporten en alle lokalen zijn inmiddels voorzien van een tegelvloer en een gestucte muur. Janine is blij verrast dat er zoveel verbeterd is. We nemen een kijkje in een van de klassen en worden meteen uitgenodigd om de klas een Engels liedje te leren. Hmmmm, zo groot is ons repertoire aan engelse kinderliedjes niet, maar uiteindelijk weten we row, row, row your boat te reproduceren. Naomi schrijft de tekst netjes op het bord, zodat de klas er later mee verder kan oefenen.

Kaas Huasa 1Kasa Huasa 2Kasa Huasa 3Klas 2 Kasa HuasaJuf Naomi schrijft een liedje op in het Engels

Op de Atiy school wordt de jeugd hartelijk begroet door alle kinderen die hen al kennen. Jonathan is al snel aan het basketballen met een paar jongetjes. De directeur vraagt of we niet een Engelse les willen geven, en dat zeggen we natuurlijk graag toe. Engels is sinds kort een verplicht vak op de scholen en dat houdt de gemoederen aardig bezig. Omdat het nieuw is, maar ook omdat ze geen idee hebben hoe ze het moeten geven, leraren spreken het zelf niet eens.

De school is vroeg uit vandaag in verband met vergaderingen (dat is dan toch weer net als in NEderland), dus ook de huiswerkbegeleiding is eerder klaar.

Huiswerk klasje 1Huiswerk klasje 2Huiswerk klasje 3

Dat geeft ons tijd om boodschappen aan te vullen, en Naomi en Janine maken nog een wandelingetje om foto's te maken.

Naomi poseert bij de bougainvilleaJanine, bougainvillea en palmboomNaomi, bougainvillea en palmboom