Atiy dag 1

20 juli 2018 - Cochabamba, Bolivia

Vandaag gaan we met Anna mee naar het project. Atiy is een kleine twintig jaar begonnen met het leveren van bouwmaterialen voor de wijk, zodat er een school gebouwd kon worden. De Atiy school is inmiddels door de overheid overgenomen, en een straatje verderop staat het gebouwtje van het huidige project: een lunchzaal met keuken en tuin, een medische post (met tandarts, arts en verpleegkundige) en een paar lokalen voor huiswerkbegeleiding. Anna geeft ons een rondleiding en laat ons alle nieuwe dingen zien. Er is wel het een en ander bij gekomen sinds drie jaar geleden: een lokaaltje meer voor huiswerkbegeleiding, douches met een zonneboiler, een huisje met speelgoed voor de kinderen, een glijbaan en een zandbak in aanbouw.... En in de kas de grote trots van Anna: het tuinbouwproject op basis van een hydrosysteem. Ze hebben er speciaal een cursus voor gevolgd bij de landbouwuniversiteit. Een grote tank met water, aangevuld met voedingsstoffen voorziet de plantjes, die in buizen staan, van voeding. Omdat het water continu circuleert hoeft er niet steeds water bij en dat scheelt enorm. De bron die geslagen was leverde deels zout water, ook al lag hij 80 meter diep, en de pomp is stuk gegaan. Vervanging is veel te duur, dus dit is een betere oplossing. Iedere cyclus wordt de tank gereinigd en het water vervangen. Ze hebben net de eerste ronde sla geoogst en deels verkocht. Een deel is verwerkt in de dagelijkse maaltijden. Vandaag worden de nieuw opgekweekte plantjes uitgezet in het systeem, dus we kunnen mooi helpen.

Uitzicht bij Atiy 2Uitzicht bij Atiy

Maar eerst allerlei klusjes: er moet een nieuw volleybalnet opgehangen, het zitje in de tuin moet schoongemaakt, er is was op te vouwen en de zandbak moet verder uitgegraven worden. Dat laatste is een fikse klus, want de grond is heel vast en je moet eerst met een houweel de grond losbikken voor je überhaupt kan graven. Jonathan en Damaris helpen beiden mee, maar aan het gegrinnik van de twee heertjes te zien die er al mee aan het werk zijn valt er aan techniek nog iets te verbeteren.

Naomi aan de schoonmaakJuan en Jonathan graven de zandbak uit. Eerst grond losbikken.....

Tegen half een komen de kinderen uit school en loopt de lunchruimte vol. Vanaf dat moment worden we volledig in beslag genomen door de kids. Ze hangen aan je armen, kletsen van twee kanten tegelijk tegen je aan en vragen honderduit. Het lunchproject is er voor de kinderen in de wijk: voor 60 bolivianos (7,50) per maand kunnen kinderen elke schooldag een warme maaltijd komen eten en aansluitend 2,5 uur naar huiswerkbegeleiding. De moeders die meehelpen in keuken en tuin mogen gratis mee eten met al hun kinderen, ook de kleintjes die nog niet op school zitten. In de tuin wordt een deel van de groente voor het eten verbouwd, maar dat is nog wel een uitdaging omdat het zeker in de winter erg droog is. De regering ondersteunde het project tot nu toe met extra middelen, en een maandelijkse levering van houdbare voedingsmiddelen. Daar gaan ze opeens mee stoppen, dus dat is wel een probleem voor Atiy. Als we het eten op hebben moet iedereen z'n bakje, beker en bestek schoon maken en inleveren, en daarna tanden poetsen. Het aantal tandenborstels is veel minder geworden dan het aantal kinderen, heel veel kinderen hebben de tandenborstels meegenomen naar huis en niet weer meegebracht naar de comedor.

Er is nog even tijd om buiten een balletje te trappen, op de glijbaan te spelen of te volleyballen. Jonathan staat in het middelpunt van de aandacht bij de jongens, omdat hij zo groot en sterk is, en ook zijn balvaardigheid scoort punten. Tegen half twee komen de juffen roepen voor huiswerkklas en gaan we mee naar boven. Damaris blijft in de tuin om te helpen met de slaplanten. We helpen de kinderen met hun huiswerkopdrachten, maar omdat het vrijdag is zijn er niet veel huiswerkopdrachten te maken. De klas duurt tot vier uur, dus verzinnen we andere manieren om nuttig en gezellig bezig te zijn. Dat varieert van oefenen met Engels (sinds kort verplicht, maar de leraren kunnen het zelf eigenlijk nog niet) tot galgje spelen. Tot onze verbazing is onze woordenschat weliswaar minimaal, maar weten we de spelling van woorden beter dan de kinderen.

Voetballen in de middagpauzeVolleyballen tussen de middagWerkoverleg Anna en DamarisVele handen maken licht werk, onder toezicht van dona JuliaDamaris zet slaplantjes uitNog even helpen met de laatste restjes

Om vier uur sluiten we aan bij Anna in de kas, helpen nog met de laatste plantjes en gaan dan naar huis. Met de verse avocado's die Anna gehaald heeft maken we lekkere guacamole. Zooooo lekker!

1. Charussa:
    24 juli 2018
    Wat enorm veel ervaringen! Mooie beschrijving! Fantastisch
    Janine & kids!!!
  2. Zwaantje van Wijgerden-Benjamins:
    25 juli 2018
    Ik print alle belevenissen van jullie reis uit. Kan oma ook mee genieten!!
  3. Zwaantje van Wijgerden-Benjamins:
    29 juli 2018